Recensie: De Tijdrovers – Bavo De Cooman

De TijdroversInvloed hebben op het verloop van een kinderboek, het klinkt misschien bizar, maar het is nu wel mogelijk! Tiny Tale’s Bookshop biedt boeken aan waarin je zelf enkele dingen kunt aanpassen. Een voorbeeld hiervan is De Tijdrovers van Bavo De Cooman.

Het boek kun je dus alleen verkrijgen in de webshop van deze bijzondere uitgeverij. Je kunt kiezen voor een PDF en het boek zelf printen of je kunt het boek thuisgestuurd krijgen. Vervolgens mag je zelf de namen uitkiezen van vier van de personages: het kind, de Boeman, het meisje dat bij maanlicht vliegt en de voornaam van mevrouw Zeepsop. Het leukste is dat je daarna aan kunt geven hoe het verhaal zal verlopen. Gaat de tocht over land of door de lucht? Is er op het plein een markt, een kermis of een concert? En speelt een draak, een krokodil of een stekelvarken een kleine rol in het verhaal? Ook kun je een persoonlijke boodschap op het voorblad zetten. Als je klaar bent kun je een proef van jouw versie inzien.

DSCN1199

In mijn versie hoort Pieter op een dag dat hij met zijn ouders gaat verhuizen naar het huis van Gropa Drop. Gropa Drop is de overgrootvader van Pieter en hij is heel oud geworden. Hij maakte altijd zelf dropjes en Pieter vindt die hartstikke lekker! Gropa was een beetje apart, zag er gek uit en zijn familie vond zijn drop vies, maar Pieter vond hem een lieve Gropa en zijn drop heel lekker. Gropa noemde Pieter dan ook ‘een echte Drop!’ Het is fijn in Gropa’s huis met alle boeken en Pieter gaat ’s avonds opgewekt naar bed. Tot hij wakker wordt van een fel licht…

Het is het schilderij in de kamer en het meisje dat erop te zien is begint tegen hem te praten. Ze heet Aline en nodigt hem uit op haar kasteel. Pieter neemt dropjes mee, een boek over trollen en Bliepje de robot. Pieter kan met zijn lichaam door het schilderij heen en komt in een andere wereld terecht. Daar maakt hij kennis met Aline’s ouders, die aan het bakken zijn in de kasteelbakkerij. Net als Aline buiten het kasteel laat zien dat ze kan vliegen en Vuurvanger is, gaat de tijd stilstaan. Niemand beweegt, behalve Pieter. Even later loopt de tijd weer door.

DSCN1201

Het is een waar mysterie en Aline neemt Pieter mee naar haar tante Louise, die wellicht meer weet. Maar eerst komen ze op een plein in een stad waar opnieuw de tijd stilstaat. Dit keer ziet Pieter dat er ook anderen nog kunnen bewegen: rovers die de marktkramen leegstelen. Het zijn Tijdrovers. Pieter vertelt iedereen wat er is gebeurd en ze gaan nu echt naar tante Louise Zeepsop in de Bubbeltoren. Ze kijkt in haar zeepspiegel en ziet dat de Tijdrovers in de Klokkentoren zijn. Dan begint het avontuur pas echt: ze gaan achter de Tijdrovers aan en onderweg beleven ze allerlei avonturen! Zullen ze Boris de Zandloper, de bewaker van de Klokkentoren, kunnen redden en de Tijdrovers kunnen pakken?

Bavo De Cooman heeft een spannend verhaal geschreven voor fantasierijke kinderen. De illustraties van Jellie Goedhart passen er precies bij; deze zijn kleurrijk en sprookjesachtig en laten je een andere wereld zien dan de onze. Een wereld waarin er Tijdrovers zijn die je moet zien op te sporen en stoppen… De tijd stil kunnen zetten is een magische gave die kwade dingen tot gevolg kan hebben. Pieter en Aline hebben superkrachten waarmee ze deze Tijdrovers te lijf gaan en deze unieke elementen geven extra kleur aan het boek. Kinderen zullen zich kunnen identificeren met Pieter, die uit onze wereld komt, en door zijn ogen het dromerige verhaal beleven.

Het feit dat je zelf van tevoren invloed op het verhaal hebt gehad maakt het boek natuurlijk nóg leuker om te lezen. En gelukkig is het boek ook in print te verkrijgen, want dat blijft het fijnste lezen. In de toekomst zullen we ongetwijfeld meer van dit soort technische ideeën in de boekenwereld zien en De Tijdrovers is een geslaagde voorloper op dit gebied.

DSCN1204

Titel: De Tijdrovers
Auteur: Bavo De Cooman