Recensie: Vakantie op het platteland (Het dagboek van Gurty 1) – Bertrand Santini

Het dagboek van GurtyVakantie op het platteland is het eerste boek in een nieuwe reeks over een allercharmantst hondje: Gurty. Edward van de Vendel vertaalde het kinderboek van Bertrand Santini vanuit het Frans naar het Nederlands.

Korte inhoud: In elk dagboek gaat Gurty met haar baasje Kasper op vakantie naar hun buitenverblijf op het platteland. Daar woont ook Gurty’s beste maatje Fleur. Fleur is niet normaal maar daar mag je niet mee spotten. Ze zegt bijvoorbeeld niet ‘ja’, maar ‘joa’. Fleur en Gurty trekken er elke vakantie samen op uit, en raken telkens in grappige situaties verzeild. Vaste companen in elk avontuur zijn Billenkop, de kat van de buren (zijn wangen zijn zo dik dat ze doen denken aan, tja, billen dus) en de geniepige eekhoorn die in de kastanjeboom woont. IMG_20210624_203309Gurty observeert en beschrijft de wereld op een manier die tegelijk intelligent en komisch is.

Marleens mening: Vakantie op het platteland is een leuk kinderboek over hond Gurty die – zoals elke zomer – met zijn baasje Kasper op vakantie gaat naar het platteland. Het boek bevat veel flauwe humor waar je wel van moet houden. Het is geschikt voor kinderen vanaf een jaar of 8/9 die van viezigheid en dieren houden. Soms zitten er mooie dingen verborgen achter de grappen en grollen, zoals wanneer Gurty erachter komt dat hij helemaal niet zoveel verschilt van de buurkat, die hij als zijn vijand beschouwt en Billenkop noemt. Ook met vriendinnetje Fleur mag niet worden gespot; Gurty komt op voor dit hondje met een beperking.

Achterin het boek staan nog puzzels, raadsels en recepten die je na het lezen van het boek kunt uitproberen. Door de combinatie van spitsvondige tekst (het boek werd knap vertaald door Edward van de Vendel) en grappige illustraties is het kinderboek ook zeer geschikt voor moeilijke lezers. De gevorderde lezer die van humor houdt zal de verwijzingen naar beroemde honden uit het verleden kunnen waarderen: dit is erg leuk gevonden!

IMG_20210624_203241

Beoordeling: ⭐⭐⭐

Titel: Vakantie op het platteland