Recensie: Wis, wis, Sluiervis – Rieks Veenker

Wis, wis, Sluiervis is het tweede deel in de reeks kinderboeken Verhalen uit Verwonderrijk van Rieks Veenker. Veenker schreef eerder al het prachtige De Tuinen van Ginder, waarvan het eerste deel ook op deze blog werd besproken. De auteur was jarenlang docent muziek/kunstgeschiedenis aan een middelbare school voor havo/vwo in Middelburg.

Korte inhoud: Sstt. Als je heel stil bent, kun je hem horen zingen. Snoeshaan. Misschien in het begin alleen in je hoofd, maar als je heel goed luistert ook buiten in het Grote Bos. Zo ontroerend mooi zingt Snoeshaan dat iedereen altijd even de adem inhoudt als hij ’s ochtends vroeg begint. Niet alleen met zingen is Snoeshaan bijzonder, vindt Snoezepoes. Hij ruikt ook nog eens verrukkelijk. Naar gestampte muisjes. Snoezepoes is dol op muisjes, vooral op die zachtroze. Laat roze nou toevallig ook de lievelingskleur van Snoeshaan zijn. Speciaal voor zijn verjaardag heeft hij daarom een pak laten maken van flamingodons. Dan vraagt Snoezepoes op een dag aan Snoeshaan wat hij dit jaar op schrikkeldag gaat dragen. Snoeshaan schrikt zich een hoedje. Hij wist niet eens dat schrikkeljaar bestond.

Marleens mening: Rieks Veenker schreef met Wis, wis, Sluiervis een prachtig verhaal over de wondere wereld van dieren en daarin heeft hij onder meer de thema’s schrikkeljaar, vertrouwen en hebzucht verwerkt. Bij het boek zit een cd waarop de schrijver zelf het verhaal vertelt met achtergrondgeluiden, muziek en verschillende stemmetjes voor de dieren. Ik ben zelf niet zo van de luisterboeken, maar dit vond ik erg leuk gedaan. Ik kan me zo voorstellen dat kinderen helemaal in een deuk liggen om Snoeshaan, Opkikker, Aardbij en Snoezepoes. Alleen de namen van de dieren in het boek zijn al leuk gevonden, maar ook het verhaal is uniek en doet denken aan een klassiek sprookje. De mooie illustraties in het boek zijn gemaakt door Esther Rosier en Job van Gelder van Studio Monnikenwerk en brengen het boek nog meer tot leven.

Het verhaal begint met Snoeshaan, die voor elke dag van het jaar een ander pakje heeft om aan te trekken. Maar hij had nog nooit van schrikkeldag en schrikkeljaar gehoord, dus hij heeft een probleem: wat moet hij op die dag aan? Door het grappige liedje van Opkikker wordt duidelijk wat een schrikkeljaar is, oftewel: het boek is op een humorvolle manier ook informatief. Dat Snoeshaan voor zijn nieuwe pakje vervolgens achter de staart van Sluiervis aangaat, laat zijn enorme hebzucht zien. En is Sluiervis vervolgens iets te goed van vertrouwen? Wis, wis, sluiervis is een voorleesboek dat meer dan alleen een verhaal bevat. Het boek snijdt allerlei onderwerpen aan waar je tijdens het interactieve lezen verder over kunt praten met je (klein)kind(eren). Ook kan het boek vanaf 7 jaar heel goed zelfstandig worden gelezen. Een aanrader voor kinderen die van dieren, fantasie en leerzame (voorlees)boeken houden.

Beoordeling: ⭐⭐⭐⭐

Titel: Wis, wis, Sluiervis
Serie en deel: Verhalen uit Verwonderrijk 2