Recensie: De beste school van de hele wereld – Manon Sikkel

De beste school van de hele wereldBij Uitgeverij Zwijsen is een graphic novel verschenen van Kinderboekenambassadeur Manon Sikkel met illustraties van Marja Meijer: De beste school van de hele wereld.

Korte inhoud: De beste school van de hele wereld is het eerste deel in een nieuwe serie graphic novels en gaat over Marie die plots de enige leerling op haar school is. Ze vermaakt zich uitstekend in haar eentje en haar drukke vaders hebben verder nergens erg in. Op een dag komt de aardige juf Rachida lesgeven en na enige tijd verschijnt er ook een tweede leerling, Jack. Het wordt zo steeds gezelliger, het is eerlijk waar de beste school van de hele wereld!

Marleens mening: Manon Sikkel laat in De beste school van de hele wereld op een vrolijke, humorvolle manier zien hoe lesgeven ook kan, namelijk meer lessen in de praktijk en op originele manieren dan saai aan een tafeltje in de klas zitten luisteren naar de meester of juf. Ook laat ze veelvuldig zien hoe plezierig lezen kan zijn en dat dit veel effectiever is dan vele dictees en lessen in spelling. Daarnaast laat ze alle pesters op aarde weten hoe poepkakstom ze wel niet bezig zijn.IMG_20210325_163447

Voor kinderen een inspirerend kinderboek omdat het laat zien dat leren leuk kan zijn, en voor meesters en juffen en de toekomst van het onderwijs een boek vol ideeën, zoals meer de natuur in gaan, unieke uitjes organiseren en uit je comfortzone gaan. Sikkel deed inspiratie op voor dit boek tijdens haar vele schoolbezoeken en luisterde naar de vele suggesties die kinderen met haar deelden. Ik werd er helemaal enthousiast van en dan is het ook nog eens mooi geïllustreerd door Marja Meijer. Een aanrader voor 9 jaar en ouder.

IMG_20210325_163250

Beoordeling: ⭐⭐⭐⭐

Titel: De beste school van de hele wereld