Recensie: Het atelier van Flora – Kristina Digman

Verzamelen, verven, knutselen en ondertussen heel veel plezier hebben, dat kun je met het kinderboek Het atelier van Flora, dat drie jaar na verschijning in Zweden gelukkig werd opgemerkt door Uitgeverij Hoogland & Van Klaveren en van het Zweeds naar het Nederlands werd vertaald zodat ook de Nederlandstalige lezer ervan kan genieten. De ondertitel luidt: Knutselwerken uit de natuur. Kristina Digman wakkert met dit boek namelijk creativiteit aan bij kinderen (en volwassenen!) en laat zien dat je van de meest simpele dingen uit de natuur prachtige creaties kunt maken.

Korte inhoud: Wie vindt het nou niet leuk: dingen zoeken in het bos of op het strand? In dit boek laat Flora zien wat zij allemaal vindt in de natuur, en – nog veel leuker – wat je er vervolgens mee kunt maken. Van boomblaadjes maakt ze vogels en vissen, kastanjebolsters worden egels en lieveheersbeestjes. En die kun je dan weer gebruiken voor een prachtige mobile! Helder en enthousiast legt Flora uit hoe ook jij aan de slag kunt gaan in je eigen ‘natuurwerkplaats’.

Marleens mening:
Het kinderboek bevat één hoofdpersonage: Flora. Zij stelt zich eerst aan je voor en vertelt dat ze een ‘dingenvinder’ en een ‘dingenzoeker’ is. Van een doodgewone steen of een blaadje maakt ze vervolgens een heel nieuw ding, zoals een vogel, een vis of een spin. Op de volgende bladzijdes neemt Flora je bij de hand en laat ze zien wat ze allemaal maakt. Elk hoofdstuk behandelt een ander thema. En ondertussen leer je van alles over de natuur.

Het boek is al leuk om door te bladeren, maar het is natuurlijk veel leuker om er ook daadwerkelijk mee aan de slag te gaan. Ik zou vooral aanraden om Het atelier van Flora in de herfst (voor) te lezen, want dat is de periode van het jaar waarin het boek het meest tot zijn recht zal komen met alle vallende bladeren, eikels en kastanjebolsters om te verwerken in kleine kunstwerkjes. Het is ook een leuk boek voor leerkrachten ter inspiratie en ter illustratie in de klas. Kortom, een creatief en informatief boek waar je veel mee kunt doen.

Beoordeling: ⭐⭐⭐

Titel: Het atelier van Flora
Auteur: Kristina Digman