Recensie: Gevonden – Cees van den Berg

Cees van den Berg debuteerde in 2016 bij Uitgeverij Clavis met zijn kinderboek Lotje Later. Dit jaar verscheen er opnieuw een kinderboek van zijn hand en ditmaal bij Uitgeverij Lemniscaat. Het boek heet Gevonden en gaat over een bijzondere zoektocht en een mooie vriendschap.

Korte inhoud: Frietje is zo’n meisje dat wil zorgen voor alle verloren dieren die ze aantreft: zwerfhonden, verdwaalde schildpadden… en een oude man die met zijn pantoffels aan midden op het fietspad staat en niet meer weet wie hij is. Frietje noemt de man ‘meneer Fritz’ en neemt hem mee naar huis. Daar weten haar ouders niet goed wat ze met de situatie aan moeten. De politie wordt erbij gehaald, de zorg wordt ingeschakeld. En voorlopig mag meneer Fritz even blijven logeren, want om hem nou de nacht door te laten brengen in een cel is ook zo wat…

Frietje is vastberaden om uit te zoeken wie meneer Fritz is. Haar pogingen om hem zijn geheugen terug te laten vinden, leveren vrolijke situaties op – maar makkelijk gaat het niet. Gaandeweg ontstaat er een bijzondere vriendschap.

Marleens mening: Wat heb ik genoten van dit kinderboek! Frietje is zo’n personage dat je direct in je hart sluit. Ze neemt alles wat ze onderweg vindt mee naar huis. Normaal gesproken is dat een verdwaalde hond, duif of schildpad, maar nu is dat een vergeetachtige man op het fietspad. De zoektocht die volgt naar zijn identiteit zit vol verrassingen. Cees van den Berg kan schrijven, dat is zeker! En ik hoop dat hij dat nog veel meer gaat doen.

Het omslag en de kleine tekeningen boven elk hoofdstuk zijn van Monique Dozy en vind ik er erg leuk bij staan. Dit boek heeft ook geen grote illustraties nodig, omdat het verhaal al genoeg tot de verbeelding spreekt en het avontuur een serieuze ondertoon heeft met emoties als verdriet, woede en opluchting die de revue passeren. Een aanrader voor 10 jaar en ouder.

Beoordeling: ⭐⭐⭐⭐

Titel: Gevonden
Auteur: Cees van den Berg