Recensie: Beste broers – Jowi Schmitz

Beste broers, zo heet het nieuwe boek van Jowi Schmitz. Een voor haar persoonlijk verhaal vol herkenbare momenten voor de lezer. Een boek over familie, angsten overwinnen en alles over hebben voor je naasten. Daarnaast bevat het kinderboek ook nog eens prachtige prenten van Chuck Groenink. ‘Een ode aan de koppigheid,’ omschrijft uitgever Hoogland & Van Klaveren het boek en dat blijkt volledig waar.

Korte inhoud: Raf en Robbie, twee broertjes van 9 en 5 jaar, verhuizen met hun ouders vanuit de drukke stad naar de boerderij van hun opa en oma. Hun vader en moeder zijn nogal druk met zichzelf bezig, dus is er niemand die op ze let. En ook niet op opa, die een toren in het bos bouwt. Als oma dan opeens ziek wordt, zijn het Raf en Robbie die opa in de gaten moeten houden. En hem redden, wanneer dat nodig blijkt te zijn.

Met Beste broers schreef Jowi Schmitz een hartverwarmend verhaal over familie, dapperheid en groei. Over de vrijheid die iedereen eigenlijk zou moeten nemen om de wereld te maken zoals hij of zij dat wil – niet omdat dat nodig is, maar omdat het mooier is. Ook al stribbelt die wereld soms een beetje tegen.

Marleens mening: Ik ben er helemaal ondersteboven van, zo’n mooi boek vind ik het. Een boek met een lach en een traan. Raf en Robbie, beste broers, wat zijn ze leuk. En wat komen ze uit een mooie familie vol koppige, dappere en grappige mensen die lekker hun eigen gang gaan. Een ode aan het leven en de liefde! Een kinderboek, maar voor jong en oud. En wat zijn de eenvoudige, realistische prenten in warme tinten van Chuck Groenink die je verspreid over het boek tegenkomt mooi. Ik had nog nooit van deze illustrator gehoord, maar wat een talent is deze imiddels al enkele jaren in Canada woonachtige jongeman.

Hoogland & Van Klaveren heeft twee talentvolle mensen samengebracht die hopelijk in de toekomst vaker gaan samenwerken. De tekeningen van Chuck geven precies de warmte weer tussen de broertjes en de familie en het leven op de boerderij met allerlei dieren. En voor wie meer van Jowi Schmitz wil lezen: haar jeugdboek Weg is ook prachtig.

Een van de mooie stukjes uit het boek: “Ik haal diep adem, kijk om me heen naar al die nacht, knijp mijn ogen dicht om door het donker heen te kijken. En als dat niet lukt neem ik een besluit. Dan ís het maar donker. Simpel. Dan ís het maar zo. Leven met wat er is, niet met wat je zou willen dat er is. Ik adem uit. Meteen daarna voel ik het. Alsof er een vogel wegvliegt uit mijn buik. Vrijheid. Ik ben de baas van mijn eigen leven. Ik kan alles wat ik wil.”

Beoordeling: ⭐⭐⭐⭐⭐

Titel: Beste broers
Auteur: Jowi Schmitz