Recensie: De diamant van Banjarmasin – Arend van Dam (Kinderboekenweekgeschenk 2020)

Hij is al meer dan dertig jaar auteur en heeft dan ook al meer dan honderd boeken geschreven: Arend van Dam. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat juist hij dit jaar, met het thema geschiedenis en het motto En toen? voor ogen, gevraagd werd het geschenk te schrijven. Ooit werd het eerste deel uit zijn bekende serie voorleesverhalen Lang geleden… de geschiedenis van Nederland in 50 voorleesverhalen bekroond met een Zilveren Griffel. De geschiedenis van Nederland en zijn inwoners staat centraal in zijn werk. Ook in De diamant van Banjarmasin neemt van Dam de lezer mee door de vaderlandse historie, ditmaal aan de hand van acht korte verhalen.

Korte inhoud: Op de bijrijdersstoel in de vrachtwagen van zijn vader vraagt Arend op een dag: ‘Pa, wie zijn wij eigenlijk? Waar komen we vandaan?’ In dit boek probeert de schrijver zestig jaar later antwoorden te vinden op die vragen. In acht verhalen schrijft hij zich door de geschiedenis van Nederland heen. Het zijn verhalen over helden, gelukszoekers, vertrekkers en nieuwkomers. In al die verhalen vragen de hoofdpersonen zich af: ‘Wie ben ik? Waar wil ik zijn? Ben ik welkom?’ Soms botst het en wordt de vraag gesteld: ‘Wie ben jij? Ik was hier eerst!’ Ja, wie was hier eigenlijk het eerst?

Marleens mening: Een kinderboekenweekgeschenk met acht verhalen, is dat niet wat veel? De overgangen zijn soms wat kort en abrupt, maar Arend van Dams intentie om te laten zien hoeveel geschiedenis er om ons heen is en dat we allemaal nieuw zijn op onze plek op aarde, omdat al onze voorouders weleens zijn verhuisd, is duidelijk en prachtig uitgevoerd. Van Dam stipt persoonlijke momenten uit zijn leven aan om grote historische gebeurtenissen uit te leggen en leidt elk verhaal even kort in. Hij weet dat altijd zo fijn te doen dat je de hoeveelheid informatie die in zo’n klein boekje op je af komt voor lief neemt; als je het geschenk later nogmaals leest zullen er ongetwijfeld weer andere weetjes opvallen.

En de schrijver schuwt de zwarte bladzijden uit ons verleden niet: slavernij, schattenhandel, oorlog, het wordt allemaal benoemd. Elk kind zal wel door een van de verhalen in het boek worden getriggerd om er meer over op te zoeken. En de zwart-wit illustraties van Anne Stalinski zijn er perfect passend bij; je waant je meteen in de tijd waar Arend het over heeft. Ja, misschien gaat het in het boekje soms iets teveel van de hak op de tak, maar ik kan niet anders dan concluderen dat Arend van Dams verhalen en schrijfstijl alles goedmaken!

Beoordeling: ⭐⭐⭐⭐

Titel: De diamant van Banjarmasin
Auteur: Arend van Dam