Recensie: Het Boek der Veranderingen (De Sterrensteen 1) – Kelly van Kempen

DE STERRENSTEEN DEF.inddBij Uitgeverij BILLY BONES verschijnen zulke goede kinderboeken, dat je voor het lezen van elk nieuw boek uit hun fonds denkt: dit kan toch niet weer vijf sterren worden? Maar ook Het Boek der Veranderingen is weer een parel waar ik niet anders dan vol lof over kan schrijven. En volgend jaar volgt er gelukkig nóg meer, want het is pas het eerste deel in de spannende Sterrensteen-serie van de talentvolle Kelly van Kempen.

Korte inhoud: Alle hemels en sterren, bestaan er echt dingen die je niet kunt verklaren? Elfie schaamt zich dood voor haar ouders en de Sterrensteen, hun spirituele praktijk aan huis. Waarom kunnen Ed en Petronella niet gewoon normaal doen? Vooral nu Elfies nieuwe buurjongen Mats zich overal mee wil bemoeien!

Wanneer er weer eens een vreemde klant voor de Sterrensteen staat, die aan haar vraagt of ze een oud boek kan bewaren, kijkt Elfie niet raar op. Maar dan duiken er schimmige figuren op in het dorp… In welk geheimzinnig mysterie is ze verwikkeld geraakt? En kan ze Mats vertrouwen?

Marleens mening: Het Boek der Veranderingen gaat over Elfie en haar buurjongen Mats die samen avonturen beleven. Een heerlijk, kleurrijk boek over een geheimzinnig mysterie waarin de Sterrensteen, de spirituele praktijk van Elfies ouders, een belangrijke rol speelt. Ik was bij het lezen van het eerste hoofdstuk al om; het speuren naar nieuwtjes en belevenissen maakt Elfie tot een personage waar je meer van wilt weten. Haar nuchtere insteek botst met die van haar ouders en Mats, die ook graag op een andere wijze naar zaken kijken. Toch groeit er een mooie vriendschap tussen de kinderen waardoor ze hun krachten kunnen bundelen.

Ondertussen zorgen Elfies ouders voor de meest hilarische momenten in het boek – vaak moet je hardop lachen om de manier waarop zij het leven vieren. Maar als lezer leer je tegelijkertijd een heleboel over spiritualiteit, journalistiek en verschillende culturen. Ook de illustraties van Flavia Sorrentino zijn schitterend en dragen meteen bij aan het mysterie van het verhaal, met als hoogtepunt het schutblad waarop je de binnenkant van De Sterrensteen ziet. De kleuren zijn zo mooi en net even anders dan in de meeste kinderboeken. Ik kijk nu al uit naar deel 2, waarvan in dit boek overigens achterin al een klein voorproefje staat.

Beoordeling: ⭐⭐⭐⭐⭐

De Sterrensteen Illustratie

Titel: Het Boek der Veranderingen