Recensie: Fiete Anders – Miriam Koch

Fiete Anders is een beeldig prentenboek van Miriam Koch over een schaap dat zich anders voelt dan de andere schapen in de weide en op zoek gaat naar een thuis. De klassieker werd in 2018 opnieuw uitgegeven door Uitgeverij Hoogland & Van Klaveren en is een bijzonder breed prentenboek (19 x 48 cm.) waardoor het meteen opvalt tussen andere boeken.

Op de voorkant van het boek zie je Fiete Anders in de duinen zitten en naar de zee staren. Het valt meteen al op dat Fiete niet helemaal wit is, zoals andere schapen, maar een rood-wit gestreepte wollen vacht heeft. Het boek opent met een uitspraak van Confucius: ‘Waarheen je ook gaat, ga met heel je hart.’ Ook wordt ‘mijn geliefde Noordzee’ speciaal genoemd. Het is dus wel duidelijk dat deze twee thema’s aan bod zullen komen in het verhaal.

Fiete zit op de eerste illustratie heel alleen in een hoekje van de weide, terwijl de andere schapen dicht bij elkaar zitten en het duidelijk over Fiete hebben, want ze staren naar het eenzame schaap. ‘Fiete is anders, dat kun je zien,’ luidt de tekst. ‘Hij is eenzaam.’ Maar opeens vliegt er een luchtballon boven het weiland en voelt Fiete ‘een groot verlangen’. Fiete volgt de ballon verder de wereld in, tot deze weer is verdwenen en het schaap weer alleen is.

Fiete is ergens in een stad beland en op straat ziet hij een beker cola liggen en deze is ook rood en wit, net zoals hij! Je ziet het schaap daarna een poster omarmen met daarop een platenspeler met een rode en witte hoorn. De hoorn lijkt een beetje op hem. Maar Fiete wil nog steeds weten waarom hij anders is. En ‘waar moet hij naartoe’? Hij is nog steeds eenzaam, maar nu ook bang en verdrietig. ‘Alles is anders, maar niet zoals hij.’ Hij wil een plek vinden waar anders gewoon is en hij zich thuis voelt. Hij besluit om de trein te nemen en komt uiteindelijk uit aan zee. Zou dit dan de plek zijn waar hij thuis hoort?

Miriam Koch laat met het prentenboek Fiete Anders zien dat er hoop is voor degenen die zich ‘anders voelen’. Het eenzame schaap verlaat de kudde waar hij een buitenbeentje is en komt uit op het strand. Het verhaal is dan ook een ode aan de zee, waar het schaap gelijkenissen ontdekt en hij zich niet langer eenzaam voelt. De vuurtoren is immers ook rood en wit gestreept, net als hij. En door de verrekijker ziet hij een schaap lekker door het gras rollen: hier mag hij anders zijn! Een leuke bijkomstigheid in het boek is dat kinderen worden geprikkeld om alles dat rood en wit is zoals het schaap op te zoeken. Op elke pagina valt er wel iets te ontdekken.

In Fiete Anders staan prachtige, ontroerende illustraties die bestaan uit een unieke combinatie van pentekeningen en foto’s. Een kleine pentekening van een meeuw is al aandoenlijk, waardoor het motto van het boek, ‘mijn geliefde Noordzee’, nog meer binnenkomt. Je voelt de eenzaamheid van het schaap door de tekeningen en tegelijkertijd ook zijn blijdschap wanneer hij een luchtballon ziet dat op hem lijkt. De illustratie waarin je als het ware zelf meekijkt door de verrekijker van Fiete, is heel mooi gemaakt en geeft kinderen een extra inkijkje in Fietes belevingswereld. Het gehele boek heeft een rustige, beige achtergrondkleur, waardoor de illustraties en de nadruk op het rode en witte van Fiete en alles wat op hem lijkt goed naar voren komen. Het ‘anders zijn’ zit daardoor door het hele verhaal heen en laat zien dat het overal te vinden is en daarmee kinderen laat zien dat het eigenlijk heel normaal is.

Titel: Fiete Anders
Auteur: Miriam Koch
ISBN: 9789089672612