Recensie: Lappa – Mirjam Visker

Er zijn inmiddels al een flink aantal delen in de LAPPA® kinderboekenserie van Mirjam Visker. Eerder las ik hieruit al Lappa is jarig en Lappa op de boerderij en de boekjes uit de 1.0 serie Dag lieve opa en Kapitein Lappa. Inmiddels is de LAPPA® kinderboekenserie compleet vernieuwd en bevat ieder boek naast een leuk verhaal over Lappa ook een kijkplaat, een kleurplaat en ‘vriendjesvragen’. Hierdoor is het niet langer een standaard prentenboek, maar juist een uniek en interactief voorleesprentenboek dat veel voorlezers en kinderen zal aanspreken.

Vanwege deze vernieuwing heb ik nu het eerste deel, Lappa, gelezen. Het boek van Mirjam Visker is kleurrijk en valt meteen op tussen andere prentenboeken. Als je het boekje openslaat maak je meteen kennis met alle hoofdpersonen die naar je zwaaien. Met de vriendjesvraag ‘Wat zie je allemaal?’ kan een kind meteen aan de slag en speculeren over de inhoud van het boek. Op de bladzijde daaropvolgend begint het verhaal: Lappa gaat met zijn vader, moeder en hondje Wof op vakantie naar een klein eiland boven in Nederland. Dit onderwerp zal veel gezinnen aanspreken, omdat velen weleens op vakantie gaan of zijn geweest naar één van de Waddeneilanden. Om je kind voor te bereiden op de reis is dit boek dan ook heel handig. De vriendjesvraag ‘Wat is een eiland?’ maakt het verhaal meteen educatief.

Als het gezin met de hond gaat wandelen op het strand zien ze opeens een rood stipje in de golven. Ze weten niet wat het is en lopen er naartoe. Lappa is heel nieuwsgierig en loopt meteen het water in! Een grote golf maakt Lappa vervolgens helemaal nat. Hij krijgt een trui, regenlaarzen en een sjaal van zijn ouders, zodat hij niet verkleumt. Maar het rode stipje is ondertussen natuurlijk verdwenen… Eenmaal terug bij het vakantiehuisje is het tijd voor een barbecue. Dan klinkt er geritsel en ziet Lappa een rood monster in de struiken. Lappa en Hondje Wof verstoppen zich achter papa’s rug. Papa ziet al snel dat het een arm beest is dat verstrikt is geraakt in plastic. Wat zou er toch gebeurd zijn? is dan ook de vriendjesvraag en de cliffhanger in het boek. Maar ook na dit spannende gedeelte gaat Lappa verder op avontuur.

Het vele plastic in zee is een thema in het boek waar je het met je kind over kan hebben en dat actueel is op de Waddeneilanden. Lappa denkt namelijk na over het recyclen van plastic en je kunt net als hij proberen te bedenken wat je er allemaal mee zou kunnen doen. Ook het nut van een vuurtoren op een eiland komt aan bod en er wordt aandacht besteed aan de vele vogels en de bootreis van en naar een eiland en wat je onderweg kunt zien. Naast avontuur zitten er dus allemaal onderwerpen in het boek verstopt die je kunt bespreken met je kind. Zo leert een kind alles over de eilanden in Nederland en wat je daar zoal tegen kunt komen, zonder dat het belerend is en geforceerd overkomt.

Lappa is een speels en fleurig prentenboek met duidelijke en herkenbare illustraties. De korte teksten zijn leerrijk en de vriendjesvragen een waardevolle toevoeging aan het verhaal. Door vragen te stellen tijdens het lezen kun je een heel gesprek op gang brengen over de verschillende onderwerpen in het boek en dit kan ook bij iedere leesbeurt weer tot verschillende invalshoeken leiden. Dit maakt de serie ook zo leuk en uniek; Lappa zet je aan het denken over de dingen die hij meemaakt en laat zo ieder kind het verhaal op zijn of haar eigen manier beleven. Ook is het boek leuk om voor te lezen in groepen, omdat de vriendjesvragen heel algemeen zijn (zonder simpel ja/nee als antwoord) en door iedereen weer compleet anders beantwoord kunnen worden. Dit kan leiden tot levendige groepsgesprekken op school of in families. En als bonus zit er ook nog een kleurplaat achterin het boek, dus ook aan het onderwerp kleur kan zo extra aandacht worden besteed.

Meer informatie over deze vrolijke kinderboekenserie vind je op lappabooks.nl. Naast Lappa (deel 1) zijn er ook de interactieve voorleesprentenboeken Lappa is jarig (deel 2), Lappa op de boerderij (deel 3), Lappa in de dierentuin (deel 4) en Lappa en de maan (deel 5).

Titel: Lappa
Serie en deel: LAPPA® kinderboekenserie 1
Auteur: Mirjam Visker