Recensie: De dag dat ik een vogel werd – Ingrid Chabbert

De Franse schrijfster Ingrid Chabbert en de Spaanse illustrator Raúl Nieto Guridi hebben samen een bijzonder mooi prentenboek gemaakt: De dag dat ik een vogel werd. Op het omslag zie je dan ook een vogel, alleen wel een hele aparte, want het heeft namelijk menselijke benen en voeten.

Op de dag dat een jongetje voor de eerste keer naar school gaat, wordt hij ook meteen voor het eerst verliefd op een meisje. Eenmaal thuis maakt hij vele tekeningen van haar. De lezer ziet ondertussen langzaam een ontwerp ontstaan van een vogel met grote ogen en een lange neus. ‘Isabel en ik zitten in dezelfde klas. Ze zit precies voor me. Ik zie haar wel. Zij ziet mij niet,’ vertelt de jongen vervolgens. En op de volgende bladzijde zien we de jongen met zijn zelfgemaakte vogel over zijn hoofd.

Wat blijkt? Isabel houdt heel erg van vogels en bestudeert ze dan ook in de natuur. Maar de jongen bestudeert juist Isabel. Hij vergeet al zijn hobby’s en is nu zelf ook geïnteresseerd in vogels! Dus verkleedt hij zich op een ochtend als een prachtige vogel en zit er opeens een jongetje in een vogelpak aan een tafeltje tussen de andere leerlingen op school. De andere kinderen moeten om hem lachen, maar hij trekt zich er niets van aan. De jongen voelt zich een echte vogel en droomt van landingen op de Rocky Mountains en piramides.

Toch blijkt zo’n vogelpak best lastig te zijn; het is lastig plassen, lopen en voetballen. In een boom klimmen is ook opeens een stuk moeilijker! En als het regent stinkt hij. Maar dan is het moment daar: hij komt Isabel tegen. Hoe zal dit romantische vogelverhaal aflopen?

Laat je vooral niet misleiden door de sombere vormgeving van de buitenkant van het boekje; de tekst en de illustraties binnenin vertederen je en maken je daarnaast ook nog eens aan het lachen. Als je het boek openslaat zie je meteen een lieflijk rood motief op het binnenblad. Bovendien wordt het verhaal vervolgens letterlijk opgebouwd met de schetsen van Guridi die steeds gedetailleerder worden. Langzaamaan wordt er een vogel gevormd en ontvouwt zich een verhaal.

De samenwerking tussen Ingrid Chabbert en Guridi heeft dan ook bijzonder goed uitgepakt. Er wordt een prachtige link gelegd tussen mens en dier en de liefde voor elkaar. En dat in simpele bewoordingen en bijbehorende illustraties. Bovendien is het plot van De dag dat ik een vogel werd ook nog eens origineel en vermakelijk met grappige en aandoenlijke zinnetjes en tekeningen.

Titel: De dag dat ik een vogel werd
Auteur: Ingrid Chabbert
ISBN: 9789089672773