Recensie: De familie Decibel – Micha Wertheim

Het prentenboek De familie Decibel is gemaakt door cabaretier, radiomaker en columnist Micha Wertheim. Na Duimelot en De hik werkte Wertheim opnieuw samen met illustratrice Cristina Garcia Martin. Het boek werd mede gemaakt in opdracht van de Cello Biënnale Amsterdam dat in oktober van 2018 plaatsvond.

De kleine Jacqueline Decibel vertelt in het boek over haar familie. Ze wonen met zijn allen in een violoncel ‘en dat bevalt ze wonderwel’. De cover straalt al een en al vrolijkheid uit en dit gaat zo door op de notenbalk aan de binnenkant van de kaft. Je ziet de familie in het lichtgroen op allerlei mogelijke manieren aan deze zwarte notenbalk hangen. Ze zien eruit als hoekige noten met menselijke trekjes. Zo zie je aan de lippenstift, de haarband en het strikje meteen het verschil tussen de man en de vrouw, de jongen en het meisje. De tekst in het boek is ook nog eens op rijm, wat voor nóg meer muzikaliteit in het boek zorgt.

‘De een woont in een flatje, de ander in een huis, wij wonen in een cello, de cello is ons thuis.’ Dit is de eerste zin van Jacqueline die te lezen is naast een fietsende man met op zijn rug een cellokoffer. Iedereen kent de cello wel, maar dat er ook ‘wezentjes’ in zouden zitten, dat wist nog niemand en is daarmee dan ook het thema van het prentenboek. Is de achtergrond van het boek eerst nog vrij wit, nu komt er een hoop kleur te pas aan de illustraties. De fiets is in het donker bij een huis neergezet waar je door het bovenste raam een cello ziet staan.

Jacqueline vertelt dat zij de groene Decibel is met de rode stip en dat bijna niemand ze kent, omdat ze niet zo graag naar buiten gaan. De cello is perfect voor ze, want groter dan een viool en kleiner dan een contrabas, waar je in kan verdwalen. Jacqueline gaat verder ook in op hun familiegeschiedenis; de cello is gemaakt uit hout uit Zwitserland en daar zijn oma’s oma en oma’s opa verliefd op elkaar geworden. Vervolgens lees en zie je dat het een heel werk is om zo’n cello te maken en dat het hout ‘jarenlang moest drogen’. Op een leuke, informatieve wijze vertelt de kleine Decibel over het vervaardigen van dit muziekinstrument.

Op de volgende pagina’s zie je hoe de familie in de cello woont en gedurende de dag van de krul, over de snaren, naar beneden roetsjen, even rust nemen en dan weer overnieuw beginnen. Zo wordt op een grappige manier een muziekstuk weergegeven. En ze kunnen allerlei geluiden maken, van jazz, soms pop en vaak klassiek. Maar zeggen ze, ’t is ‘allemaal muziek’. Ook door te gymmen maken ze muziek: de familie klimt dan in de toonladders en zo blijven ze in conditie. Als ze warm en fit zijn gaan ze namelijk voor het echte werk: ‘posities instuderen en nieuwe pasjes uitproberen’. Voor elke emotie in het leven hebben ze wel een lied. En als er een concert wordt gegeven, dan trekken ze hun ‘beste pakjes aan’.

‘Als wij er niet in zouden wonen
Kon je strijken wat je wil
Zonder de familie Decibel
Blijft elke cello stil’

Het prentenboek De familie Decibel laat op een vrolijke, kleurrijke en unieke manier zien hoe muziek wordt gemaakt met noten en toonladders. De fictieve familie neemt het kind dat wordt voorgelezen mee op een muzikale reis door de geschiedenis en hun muzikale levens. Zo ontstaat er vast en zeker liefde voor muziek, als die er nog niet was. Anders de kennis over muziek verder uitgediept zonder belerend te klinken. In de epiloog achterin het boek lees je dat je door veel te studeren zelf ook cello kunt leren spelen. Maar veel oefenen is wel belangrijk, anders gaan de Decibels vals spelen!

In het boek zitten ook veel grappige elementen voor volwassenen, zoals de ‘Trumpet Towers’, het bessensap op tafel en de krant ‘the daily note’. In de prachtige illustraties van Cristina Garcia Martin valt zoveel te ontdekken; je kijkt je ogen uit. Micha Wertheim heeft hier vervolgens allerlei woordgrapjes aan toegevoegd die het een boek voor het hele gezin maken. Dit creatieve, muzikale boek is niet alleen leuk om cadeau te geven, maar ook een originele aanvulling op het assortiment kinderliteratuur met prentenboeken over muziek.

Titel: De familie Decibel
Auteur: Micha Wertheim
Uitgeverij: De Harmonie