Recensie: Mijn kleine vogelboek – Katrin Wiehle

Voor peuters en kleuters is er een lief, klein vogelboekje verschenen bij Uitgeverij Hoogland & Van Klaveren. Mijn kleine vogelboek van Katrin Wiehle is daarnaast ook nog eens een 100% natuurboek, omdat het is gedrukt met ecologische inkt op 100% kringlooppapier.

‘Als je goed oplet, merk je dat het buiten een gekwetter en gefladder is van jewelste. Merels, mussen, roodborstjes, overal om ons heen wonen vogels,’ luidt de tekst op de achterkant van het boekje. De schrijfster belooft dat je de vogels met dit boek beter zal leren herkennen. Van de merel tot de leeuwerik en van de huismus tot de nachtegaal.

Wanneer je het boekje openslaat komt er een wonderschone wereld vol vogels tot leven. Je ziet een tuin waarin allerlei soorten vogels vliegen, zitten en rondhuppelen. ‘In de tuin wonen veel vogels,’ staat erboven. Het leuke is bovendien dat er nog meer dieren op de plaat te zien zijn, dus er valt naast vogels eigenlijk nog veel meer te ontdekken! Op de volgende twee pagina’s worden de vogels uit de illustratie groter afgebeeld en staan hun namen eronder: de huismus, de gierzwaluw, de boerenzwaluw, de stadsduif, de zwarte roodstaart, het winterkoninkje, de merel en de ekster zijn gedetailleerd weergegeven door Katrin Wiehle.

Vervolgens gaan we van de vogels in de tuin naar de grote en kleine vogels in de weilanden. Hier zie je een konijn naar een hele grote ooievaar staren. Naast de ooievaar staat er ook een witte kwikstaart, een veldleeuwerik, een geelgors, een spreeuw, een buizerd, een roek en een slechtvalk op de illustratie. Na het weiland komt het bos met de vink, de bonte specht, het roodborstje, de oehoe (oftewel de uil), de pimpelmees, de koekoek, de vlaamse gaai en de nachtegaal. Op de laatste bladzijdes krijg je nog extra informatie over vogels; wat ze de hele dag doen en hoe ze de winter doorkomen.

Prachtig geïllustreerd en perfect voor de allerkleinsten, zo kun je het boekje Mijn kleine vogelboek van Katrin Wiehle het beste typeren. Door met peuters en kleuters door het boekje te bladeren leren ze meer over de vogels die ze in de tuin, het bos en het weiland tegenkomen. Ook niet onbelangrijk: online kun je luisteren naar de 24 vogelgeluiden die bij de vogels in het boek horen. Zo wordt het bekijken van het boekje nog plezieriger en meteen ook interactief! Dat het boekje ook nog eens van duurzaam materiaal is gemaakt, maakt het plaatje af. En stiekem is het voor volwassenen ook een heel leuk en leerzaam boek.

Titel: Mijn kleine vogelboek
Auteur: Katrin Wiehle
ISBN: 9789089672728