Recensie: Spreek je chocola? – Cas Lester

Wat doe je als er op een dag een vreemd meisje naast je komt zitten dat amper Engels kan praten? In Spreek je chocola? snijdt Cas Lester het onderwerp vriendschap aan, dat ook centraal stond tijdens de Kinderboekenweek van 2018. Lester doet dit op zo’n manier dat het boek leuk én leerzaam om te lezen is.

Je leert in het eerste hoofdstuk meteen de persoonlijkheid van Jaz kennen als ze samen met haar drie grote broers in een rokje op school verschijnt om te protesteren tegen het verbod op korte broeken tijdens de warme zomer. Haar beste vriendin Lily heeft echter op het laatste moment besloten om niet mee te doen en daarmee vreest Jaz dat hun vriendschap op losse schroeven staat. Lily zit dit schooljaar zelfs naast Kara in plaats van Jaz en Kara kan Jaz niet uitstaan, dus weigert Jaz om met haar om te gaan. Maar dan gebeurt er plotseling iets tijdens de les Engels: een meisje met een blauwe hoofddoek wordt aan hun klas toegevoegd.

Ze blijkt Nadima te heten en ze mag naast Jaz komen zitten. Haar Engels is nog heel slecht, dus niemand begrijpt haar. Maar Jaz heeft wel meteen al door dat Nadima een aardig meisje is; ze probeert namelijk wel Engels te spreken en dat vindt Jaz moedig. In de pauze wordt Nadima bedolven onder de vragen van alle meiden in de klas, waar ze niets mee kan. Jaz neemt het voor haar op en weet met een reep chocola het ijs te breken. In ruil voor de chocola krijgt Jaz een stuk Turks fruit.

Jaz is dyslectisch en heeft daardoor veel moeite met schrijven. Op meerdere momenten in het boek komt dit naar voren en voelen we hoe lastig het is voor Jaz. Maar het weerhoudt haar er niet van om groots te dromen; ze wil een eigen bedrijf beginnen door een website te bouwen ‘waarop kinderen hun oude games en kleren kunnen verkopen’. Het enige dat nog ontbreekt is een eigen computer. Jaz laat de dyslectie niet haar leven beheersen en focust juist op de dingen waar ze wel talent voor heeft.

Wanneer Jaz Nadima uit wil nodigen om bij haar thuis te komen eten, komt ze erachter dat ze met Nadima kan communiceren door het sturen van emoji’s. Nadima vertelt aan Jaz en haar familie dat ze uit Syrië komt. Jaz mag ook bij Nadima thuis komen eten, waar Nadima overal briefjes heeft opgeplakt, zodat ze allemaal hun Engels kunnen oefenen. Jaz vindt het heel gezellig bij Nadima thuis en het eten is heel lekker. Ze hoort er voor het eerst meer over Syrie; de ouders van Nadima hebben daar een snoepwinkel gehad voordat ze moesten vluchten.

‘Waarom was het zo ingewikkeld om gewoon met iedereen vrienden te zijn?’ vraagt Jaz zich af en dit is in één zin ook meteen de kern van het boek. Door miscommunicatie en onbegrip kunnen vriendschappen worden bemoeilijkt en zelfs stukgaan. Jaz ondervindt dit als ze tot twee keer toe een grote fout begaat en Nadima hiermee veel pijn doet. Hun vriendschap bekoelt en Jaz vindt het vreselijk… Het tweede deel van het boek draait vervolgens om de vraag hoe het nu weer goed kan komen tussen de twee meiden.

Spreek je chocola? bevat een fijn verhaal met actuele en herkenbare onderwerpen als vluchtelingen, integratie, vriendschap, miscommunicatie, dyslexie en familie. Ideaal om voor te lezen in de klas of in het gezin en om een discussie mee te openen. De cover doet vermoeden dat het een meisjesboek is, maar ook jongens zullen het werk kunnen waarderen en zich herkennen in de grote broers of klasgenoten van Jaz. Kinderen met dyslexie zullen bovendien hoop putten uit het verhaal, omdat het hoofdpersonage Jaz dit thema steeds zo positief en krachtig benadert.

De Engelse schrijfster Cas Lester wisselt bovendien humorvolle momenten af met een serieuze toon waardoor het verhaal nooit saai wordt. Je kunt het boek dus ook lezen als je alleen maar een leuk verhaal wilt lezen, zonder bijbedoelingen. De moraal – vreemden zijn mensen als jij en ik – wordt je namelijk niet opgedrongen en dat zal veel kinderen aanspreken. Het boek laat daarbij ook volwassenen zien hoe makkelijk het eigenlijk is om een vreemde op te nemen in een groep; eigenlijk heb je alleen maar een stuk chocola nodig!

Titel: Spreek je chocola?
Auteur: Cas Lester
Uitgeverij: Gottmer