Recensie: Ko met de vlo – Harman A. Hoetink

Ko met de vlo is een doordenksprookje voor jong en oud over een relaxed leven waarin je de dag plukt in plaats van dat je de drukte omarmt. Het prentenboek werd geschreven door Harman A. Hoetink en bevat kleurrijke en gedetailleerde illustraties van Hannah Botma.

Het komt niet vaak voor dat er een mooi en doordacht prentenboek voorbijkomt waar geen grote uitgeverij achter zit. De makers van Ko met de vlo hebben namelijk een boek weten neer te zetten dat prachtig is vormgegeven en dat een mooie boodschap bevat. De illustraties zijn realistisch en spreken je meteen aan, omdat er vaak beweging in zit. Je loopt mee met Ko en zijn vlo van pagina tot pagina en de prenten weerspiegelen de drukte van de andere mensen om hen heen en de kalmte van Ko en zijn vlo.

In het vierkante boek lees je namelijk over het personage Ko dat op een dag een vlo tegenkomt. Maar het is geen gewone vlo, want hij kan praten! Ko valt dan ook om van verbazing en de vlo is blij dat hij eindelijk door iemand kan worden verstaan. De vreugde spat van de pagina’s af, omdat de illustratrice de vlo meerdere keren naast elkaar heeft afgebeeld, waardoor hij echt een dansje lijkt te maken. Ko en de vlo zijn vanaf dat moment onafscheidelijk en alle mensen die ze tegenkomen ‘begonnen tegen elkaar te fluisteren’.

Dat Ko altijd met de vlo ergens verschijnt, blijkt nogal opmerkelijk te zijn voor de mensen in zijn omgeving. Ze vinden het zelfs zo vreemd, dat ze Ko en zijn vlo verdenken van het maken van geheime plannetjes. En wat zag Ko toch in die vlo? De anderen vinden allemaal dat ze veel nuttigere dingen kunnen doen. Ze gaan heen en weer, van huis weg en weer naar huis terug. Wat blijkt: ze hebben geen tijd voor een vlo, omdat ze het veel te druk hebben! Ko plukt de dag en ziet het als een cadeautje en hierdoor is zijn leven veel leuker geworden.

Op de pagina’s erna worden de collega’s van Ko geportretteerd die geen vlo hebben. Je ziet ze druk bellen en achter de computer zitten. Ze negeren ondertussen de vlo. Toch zijn ze wel jaloers geworden, want Ko ziet er met zijn vlo telkens uit alsof hij het helemaal niet druk heeft. Een mannelijke collega van Ko draagt ondertussen stapels papierwerk en een vrouwelijke collega bezorgt hem zelfs nóg meer mappen. Er is zelfs een mannetje die totaal vermomd de vlo van Ko probeert te stelen, maar dat kan nu eenmaal niet. Iedereen moet immers zijn eigen vlo vinden. Ko met de vlo doet gewoon wat hij wil en hij is wie hij is.

Totdat Ko op een dag spoorloos is verdwenen. Ook zijn vlo is in geen velden of wegen te bekennen. Je ziet de collega’s van Ko zoeken, maar de lezer ziet dat zijn plek op kantoor leeg is. Iedereen gaat vervolgens maar weer door met druk zijn met alle dagelijkse dingen. Maar waar is Ko toch? En waar is zijn vlo?

Toen ik Ko met de vlo voor de eerste keer las, was ik nogal sceptisch. Hoe breng je namelijk de  clou van dit verhaal over op een kind? Ko met de vlo staat voor ‘go with the flow’, een begrip dat duidt op het leven van je leven op jouw manier en een goede balans vinden tussen drukte en rust tijdens je werk en in je vrije tijd. Voordat Ko zijn vlo tegenkwam, was hij een doorsnee medewerker op een kantoor, zoals zijn collega’s in het boek. Maar sinds hij de balans heeft omarmd, is hij altijd vrolijk en relaxed. De illustraties veranderden al gauw mijn perspectief; hierop kunnen kinderen zien waar de vlo voor staat, namelijk ook leuke dingen doen en niet alleen maar de zware, zoals de collega’s van Ko dat elke dag doen.

In deze drukke samenleving voelen ook steeds meer kinderen zich gestrest op school en daarbuiten. De prestatiedrang in onze maatschappij heeft dan ook meestal geen goede invloed op onze lichaam en geest. Wanneer je het Engelse – en daarmee voor veel kinderen nog onbekende begrip – ‘go with the flow’ vooraf of achteraf uitlegt aan het kind wanneer het boek wordt (voor)gelezen, dan is het verhaal zeker een aanrader. De vlo als metafoor voor een gelukkig(er) leven is heel goed gevonden en zal kinderen sneller aanspreken. De vlo is maar klein, maar ook een kleine stap naar meer ontspanning kan al veel betekenen. De vrolijke vlo zal door kinderen worden omarmd, maar je moet er als voorlezer wel rekening mee houden dat je meer uitleg zal moeten geven over de inhoud van het verhaal dan bij een gemiddeld prentenboek.

Titel: Ko met de vlo
Auteur: Harman A. Hoetink
Uitgeverij: Quisqueya Publications