Recensie: Finding Dory (Luxe Gouden Boekje)

Finding DoryMomenteel draait de gloednieuwe Disney Pixar film Finding Dory in de bioscoop. Het is de opvolger van de razendpopulaire film Finding Nemo uit 2003. Uitgeverij Rubinstein heeft naar aanleiding hiervan een boekje uitgebracht in de reeks Luxe Gouden Boekjes: Finding Dory.

In Finding Dory maken we opnieuw kennis met de vriendelijke, blauwe vis Dory. Alleen zien we haar nu als klein visje, toen ze nog bij haar ouders woonde.’Dit is Dory. Dory is nogal vergeetachtig.’

Omdat haar ouders schelpen verzamelen en daarmee een spoor maken voor Dory, kan ze altijd haar weg naar huis terugvinden. Maar als Dory op een dag een mooie paarse schelp in de verte ziet liggen, zwemt ze ver weg van huis. Plotseling komt er een onderstroom en wordt Dory meegetrokken…

DSCN0751

Dory is dan opeens alleen en kan de weg naar huis niet meer vinden. Door haar vergeetachtigheid vergeet ze ook waar ze eigenlijk naar op zoek is… Ze komt Marlin tegen, die zijn zoon Nemo zoekt. Als ze samen Nemo vinden, gaat Dory bij Marlin en Nemo in het koraalrif wonen. Als ze op een dag weer met een onderstroom wordt meegetrokken, weet ze opeens weer waar ze vandaan komt en dat ze een vader en een moeder heeft!

Dory gaat met haar vrienden op reis door de oceaan… en wordt opgevist! Ze komt terecht in het Zeelevencentrum en maakt al snel nieuwe vrienden. In het walvishaaienbad ontmoet ze Lot. Lot kent Dory van vroeger en samen spreken ze walvistaal met elkaar. Gelukkig weet Lot waar Dory is opgegroeid en wijst ze haar de weg naar huis. Zal het Dory lukken om haar ouders terug te vinden?

DSCN0753

Als kinderen verzot zijn op de film(s), dan is ook het Luxe Gouden Boekje over Dory een aanrader om voor te lezen, bijvoorbeeld voor het slapengaan. Maar ook zonder de film te hebben gezien is het een leuk prentenboek om samen te bekijken! De vrolijke kleuren van de prachtige illustraties van Satoshi Hashimoto en de spannende teksten van Amy Novesky maken het boekje helemaal af.

Hashimoto heeft bovendien oog voor detail; de expressie van de vissen is wonderschoon. Je kind zal meeleven met het verhaal en van begin tot eind aandachtig luisteren naar het avontuur. Ook kennis van de eerste film, Finding Nemo, is niet nodig. Er wordt namelijk in het boekje kort uitgelegd hoe Dory Marlin en Nemo heeft leren kennen. Verder richt het verhaal zich helemaal op de wederom erg grappige en onhandige vis Dory, waar kinderen weg van zullen zijn.

DSCN0749

Titel: Finding Dory
Serie: Luxe Gouden Boekjes