Recensie: Hoera! Lappa is jarig – Mirjam Visker

Hoera! Lappa is jarigHoera! Lappa is jarig is het vijfde deel in de vrolijke LAPPA Kinderboekenserie van Mirjam Visker. Het is een vrolijk voorleesboek met kleurenprenten voor kinderen vanaf 4 jaar.

“Gefeliciteerd Lappa!” zegt mama en daarmee begint het nieuwste boek over Lappa en zijn Hondje Wof. Lappa is blij, want er wacht hem een bijzondere verrassing op zijn verjaardag. In een speciale oranje feestauto met vlaggetjes en ballonnen mogen Lappa en Hondje Wof hun vriendjes ophalen. Floris en Lin zingen voor Lappa wanneer ze aan komen rijden. “Lang zal Lappa leven in de gloria,” klinkt het.

De woonkamer bij Lappa thuis is versierd en er is een feest-ontbijt, met taart en krentenbollen. Hondje Wof gaat er meteen voor: hij steekt zijn neus in de taart! Dat mag natuurlijk niet van Lappa… Vervolgens mag Lappa cadeautjes zoeken en jij mag daarbij helpen! Lappa ziet een pakje boven op de lamp liggen. Kan hij daar wel bij? De vriendjes maken een torentje. Nu wordt het spannend…

DSCN0581

Maar Hondje Wof weet de vriendjes weer te verrassen; hij sprint hoog tegen de toren op. Rommeldebommel… Maar gelukkig liggen er zachte kussens op de vloer om alle vriendjes goed op te vangen! Mama weet het pakje vervolgens van de lamp te halen en geeft de cadeautjes aan Lappa. Hij mag ze in de tuin uit gaan pakken omdat het zulk mooi weer is.DSCN0582

Lappa krijgt allemaal prachtige dieren voor in zijn dierentuin. Weet jij welke dieren Lappa gekregen heeft? Het boek bevat naast het verhaal ook enkele vragen die kinderen kunnen beantwoorden. Zo wordt het een interactieve leessessie! Vervolgens is het tijd om spelletjes te gaan doen op Lappa’s verjaardagspartijtje en hier komt ook een heel spannend spelletje in voor (boe!). De dag wordt natuurlijk afgesloten met iets lekkers en dan keert iedereen tevreden huiswaarts.

DSCN0583

Hoera! Lappa is jarig is een herkenbaar en vrolijk boekje van auteur en illustratrice Mirjam Visker over het vieren van een verjaardag. Het verhaal nodigt kinderen uit om te vertellen over wat ze zien, eigen anekdotes te vertellen en om actief mee te doen aan de zoektocht naar cadeautjes. Dit maakt de voorleeservaring natuurlijk nóg leuker! Bovendien is de LAPPA-serie kleurrijk geïllustreerd, waardoor het een feest wordt om de boekjes voor te lezen.

Ook het vijfde boekje heeft weer een breed formaat, zodat kind en voorlezer naast elkaar kunnen zitten en optimaal kunnen genieten van de tekst en de bijbehorende prenten. Het onderwerp, een verjaardagsfeest, zal kinderen aanspreken omdat ze hier zelf altijd naar uitkijken en het één van de hoogtepunten van het jaar is. Daarom is het natuurlijk ook het ultieme verjaardagscadeau voor een kind! En nog een tip: er zijn nu ook Lappa uitnodigingen voor een feestje en prachtige ansichtkaarten!

DSCN0584

Titel: Hoera! Lappa is jarig
Serie en deel: Lappa 5