Recensie: Suzie Ruzie en het schaartje – Jaap Robben

Suzie Ruzie en het schaartjeAuteur Jaap Robben en illustrator Benjamin Leroy werkten al eerder samen aan De Zuurtjes en Als iemand ooit mijn botjes vindt. Suzie Ruzie is hun nieuwe, eigenzinnige reeks voor de allerkleinsten.

In Suzie Ruzie en het schaartje zijn Suzie en Hond zich aan het vervelen. Op de allereerste prenten is te zien dat ze al hun speelgoed al hebben uitgeprobeerd. Maar de beer heeft last van buikpijn, de potloden zijn bot en de nieuwe pop is al kapot. Er is dus niets meer om mee te spelen. Maar dan hoort Suzie opeens een gek geluid… ‘Help, help, laat me hieruit.’ Wat zou dat toch zijn?

Het geluid komt uit een laadje in de kast. Het is het schaartje en het heeft honger om te knippen! Suzie haalt het schaartje uit het laadje en dan begint het avontuur. Het schaartje houdt erg van meisjesharen en knip, knip, Suzie heeft kort haar. Ook Hond moet eraan geloven! Schaar is niet meer te stoppen en knipt in de gordijnen, in de beer, de cactus, de stoel en de lamp.

DSCN0472

Maar dat is nog niet genoeg voor het schaartje, want het wil naar buiten. Daar is Buurman Boos, de buurman die nooit lacht. Het schaartje is bang voor hem, maar Suzie moedigt hem aan, dus ook de buurman wordt geknipt. En vervolgens gaan Suzie en het schaartje kriskras door de stad. Knip, knip, knip!

En dan… au! Het schaartje heeft in Suzie’s vinger geknipt. Dat doen natuurlijk pijn! Het schaartje wil een kusje knippen, maar Suzie is het daar niet mee eens. Ze wil een cadeautje en het schaartje knipt voor haar een bosje bloemen bij elkaar. Dan roept er opeens nog een stem door de kamer. ‘Morgen mag ik, morgen mag ik.’ Wie zou dat nou zijn?

DSCN0475

Jaap Robben en Benjamin Leroy hebben een sprankelend boek gemaakt dat smaakt naar meer. Het is dan ook niet verrassend dat er in de toekomst nog meer boeken over het eigenzinnige meisje Suzie zullen verschijnen. Suzie is bijzonder en geen standaard kind, ze doet zelfs een beetje denken aan Pippi Langkous, die ook houdt van gekke spelletjes en constant taboes doorbreekt.

DSCN0473Robben heeft de tekst op rijm geschreven, waardoor het boek fijn is om voor te lezen en het een vlot karakter krijgt. Voor het slapengaan nog even een Suzie Ruzie verhaaltje voorlezen aan je kind is dus goed te doen; het kartonboek is niet te dik, maar ook niet te dun. Kinderen zullen veel bekende én grappige dingen ontdekken op de prenten van Benjamin Leroy, die in zijn werk alle emoties van een klein kind weet te vatten.

DSCN0474

Naast Suzie Ruzie en het schaartje is er nog een tweede boek in de reeks verschenen: Suzie Ruzie en de stinkvinger. Hierin doet ze een leuk spel: ‘Raad eens wat je ruikt’. Suzie doet een blinddoek om en haar beste vriend Hond laat haar lekkere dingen ruiken. Maar als Suzie aan de beurt is, krijgt Hond ineens een stinkvinger onder zijn neus… Waar o waar stinkt Suzies vinger naar?

DSCN0471

Titel: Suzie Ruzie en het schaartje / Suzie Ruzie en de stinkvinger
Auteur: Jaap Robben